Achterdijk

achter den dijk

Een van de meest veranderde plekjes van Purmerend is wel de Achterdijk. Op de kaart van Joan Bleau heette het Achter den Dijck, de dijk was geslecht bij de uitbreiding aan de noordkant van Purmerend, haar naam is behouden gebleven.

achterdijk1
Voor 1965 had de Achterdijk de Where langs zich lopen. De Where die van de plek waar de Beemsterbrug ligt, tussen het Venediën en de Weerwal, uitkomend net voorbij het postkantoor in de Purmerringvaart uitmondde. De Achterdijk had vroeger veel stallen waar de paarden en het vee tijdelijk gestald konden worden. De koetsen konden ook geplaatst worden in de koetshuizen.

Het hoge bruggetje, een draaibrug, het laatste verbindingsstuk met het Hoornsche Eiland. De scheepswerf van Moerbeek, de houtloodsen er tegenover. Niet te vergeten het drukke scheepvaart op maandag en dinsdag in de Where. Dat zag je allemaal voor 1970 toen het laatste stuk Where, tot en met waar nu het postkantoor staat, gedempt werd. De fistelpotten verkoop van Klaas Ursem, een en al bedrijvigheid met betrekking tot de markt, de kolenhandel van Van Braam, de houthandel van Brantjes. Er was een weegbrug op de Achterdijk te vinden. Thans zijn er een aantal winkels en kleine bedrijven. Een drukke verkeersader door de binnenstad verstoord het rustige winkelen in dat gebied. Op enkele ansichtkaarten en foto’s is een goed beeld te zien van 1900 tot 2005.

De Achterdijk in 1910

Een prachtige afbeelding van de Achterdijk. Op deze tulpkaart zie je de goed verzorgde bomen. Sterk afgeschermd tegen handkarren , sjeesen en andere voertuigen. Helemaal op de achtergrond zie de houtzaagmolen “De Burcht” van Brantjes.Ze was gevestigd aan de Purmerweg. Tijdens de 2e wereldoorlog was daar een bom door het wegdek heen geslagen zonder te ontploffen. Deze blindganger is na een grote zoektocht in de grond en door de vele aanwijzingen van Purmerenders die er toen woonden, gevonden. Mijn grootouders en mijn vader woonden er nog geen 100 meter vandaan! Begin 1900 en eerder werden daar vele boomstammen gezaagd voor de houtindustrie.De stammen werden in het Noord Hollands kanaal gelost uit zgn.  Barakken en verder getransporteerd door het water. Een belangrijk bedrijf die aan het einde van de 20e eeuw nog steeds bestond. Nog steeds staan er houtloodsen die herinneren aan die tijd. achterdijk5Ook zie je een schip op de helling. Jarenlang was Moerbeek het bedrijf die vele Purmerender schepen onderhield en repareerde. Ook was hij een vervend sportvisser en hield zich ook bezig met het geven van zwemles in de “Kom” aan de Beemsterdijk.

achterdijk3

achterdijk4

achterdijk6

achterdijk7

afd1