De vijf poorten van Purmerend.
De stad werd beschermd door veel water. Een omgeving wat uit moeras en veenachtig gebied bestond waar slecht te lopen of te rijden was. Drassig en plassig zoals in het boekje van Opkomst en Bloei van Purmerend uit 1934 staat. Over water kon men zich beter verplaatsen. Purmerend heeft tijdens de Spaansche overheersing deze poorten verkregen om betere bescherming te bieden tegen schermutselingen.Verscheidene uitbreidingen heeft Purmerend gekend waar omwallingen gerealiseerd werden en daarmee ook de poorten gebouwd werden.
De eerste poort, de Hoornsche poort, werd gerealiseerd in 1589 aan de noordzijde van Purmerend.
De naam zegt het al, via deze poort kon je
afreizen in de richting van Hoorn.
De Purmer poort werd gebouwd in 1594.
Deze gaf een verbinding met Edam en
Oosthuizen.
De Necker poort werd gebouwd in 1599
Toen nog een Jaagsloot waar men richting
Alkmaar en Hoorn kon varen.
De Beemster poort werd gebouwd in 1612
De laatste en misschien wel de belangrijkste poort waar het voor Purmerend ging veranderen, was de Beemster poort in 1612. Het Beemstermeer was drooggemaakt en de bescherming aan die kant was weg. De ringvaart om de nieuwe polder de Beemster bood enige bescherming als stadsgracht en een brug werd noodzaak. Een poort kwam op de brug die s’avonds afgesloten werd. Alle poorten werden afgesloten na zeven uur s’avonds.
L.S.
met veel plezier de verhalen en wetenswaardigheden in deze site gelezen!!
Vooral het stuk over de Vooruitstraat
aangezien ik zelf oud bewoner ben.
Van 1938 tot 1962. Ik woonde op nummer 3 en keek uit op het Noordhollands kanaal en tram-later busstation.
Over welke tijd schrijft de auteur en wie is hij??
Gr.
Jan Stiemer ,Oudorp bij Alkmaar.
Ik ben van 1936
Hallo Mijn ervaring is van 1958 tot en met 1963. Jan Kramer is mij naam en ik woonde op nr 91.