Het stoomtrammetje, waar het mee begon, reed vanuit Amsterdam Noord, via Buiksloot Watergang, Ilpendam richting Purmerend. Vandaar uit reed de stoomtram de Beemster door richting De Rijp. In de Beemster had je een halte, Halfweg genoemd en uiteindelijk reed deze de Beemster weer uit via de Klaterbuurt bij de Rijp.
Het stoomtrammetje verdween en de electrische tram kwam er voor in de plaats. In de goede oude tijd werd een liedje gemaakt, “Het Boemeltje van Purmerend”. Dit lied is nog steeds heel bekend en wordt vaak bij evenementen gespeeld. Tegenwoordig rijdt de bus er nog naar het Tramplein.
Deze foto laat een drukke bezetting zien waaruit blijkt dat de bus in de zestiger jaren van de vorige eeuw goed gebruikt werd.
Uiteindelijk verdween het “Boemeltje” ook en nam het busvervoer het over. Raadt en Kistenmaker. Het station werd vernieuwd, een beetje in de stijl van het oude station. De N.A.C.O. staat nog goed in mijn herinnering en stond op de front van het gebouw. Verschillende maatschappijen zoals N.Z.H., Connexxion en Arriva namen het over van de N.A.C.O. Op dit moment is het Tramplein volledig veranderd. Een nieuw station en een vaste verbinding naar de Weidevenne via de Melkwegbrug. Ze is hier nog in aanbouw en het oude busstation staat er ook nog.