Op de kaart van Frederik de Wit uit 1680 zie je de ingang van het Tramplein vanuit de de stad. De “Amsterdamsche Poort” was voor 1900 nog geheel af te sluiten zoals je op de foto kan zien. De naam zegt het al. In die tijd bestond het Noord Hollandsch kanaal nog niet en was er alleen een jaagvaart met een jaagpad.
Het stoomtrammetje, waar het mee begon, reed vanuit Amsterdam Noord, via Buiksloot Watergang, Ilpendam richting Purmerend. Vandaar uit reed de stoomtram de Beemster door richting De Rijp. In de Beemster had je een halte, Halfweg genoemd en uiteindelijk reed deze de Beemster weer uit via de Klaterbuurt bij de Rijp.
Het stoomtrammetje verdween en de electrische tram kwam er voor in de plaats. In de goede oude tijd werd een liedje gemaakt, “Het Boemeltje van Purmerend”. Dit lied is nog steeds heel bekend en wordt vaak bij evenementen gespeeld. Tegenwoordig rijdt de bus er nog naar het Tramplein.
Uiteindelijk verdween het “Boemeltje” ook en nam het busvervoer het over. Raadt en Kistenmaker. Het station werd vernieuwd, een beetje in de stijl van het oude station. De N.A.C.O. staat nog goed in mijn herinnering en stond op de front van het gebouw. Verschillende maatschappijen zoals N.Z.H., Connexxion en Arriva namen het over van de N.A.C.O. Thans staat het station na 120 jaar onder druk want men denkt dat het station overbodig wordt.
De foto laat een drukke bezetting zien waaruit blijkt dat de bus in de zestiger jaren van de vorige eeuw goed gebruikt werd.
Op het Tramplein tegen het Schoolplein, was ook de aanlegplaats van diverse vervoersboten. Een de meest bekende waren die van het bedrijf de “Eensgezindheid”. Deze boten brachten vele passagiers van en naar Purmerend. Op deze prachtige ansichtkaart gaat ze aanmeren in het Noord Hollandsch kanaal.
Oranjebomen in Purmerend.
De stad Purmerend heeft een prachtige lint van groen om haar stadskern liggen. De stadsgracht die al honderden jaren oud is, heeft sinds de periode dat de stadswallen afgegraven zijn, een historisch plantsoen liggen.
In 1909 kon Purmerend vertellen dat ze twee Oranjebomen bezat, alhoewel de inwoners daar eigenlijk geen weet van hadden.
De Wilhelmina-Lindeboom werd in het Kroningsjaar 1898 geplant, in het midden van het Tramplein. Echter werd deze geplant zonder enige feestelijke plechtigheden. In de eerste jaren groeide de boom slechts weinig, maar na elf jaren, konden ze aannemen dat de boom behouden kon blijven behouden. Het zou zomaar deze boom kunnen zijn, de ronde vorm kenmerkt als een Linde.